https://neerlandistiekdagen-2023.sites.uu.nl/programma/
De Neerlandistiekdagen worden op vrijdag 14 en zaterdag 15 april 2023 georganiseerd door de Universiteit Utrecht.
Voorlopig programma Neerlandistiekdagen 2023
Vrijdag 14 april is de dag voor vakgenoten. Dan is iedereen welkom die ooit Nederlands studeerde, of nu werkzaam is in de Neerlandistiek aan een hogeschool of universiteit, of Nederlands geeft in het basis- of voortgezet onderwijs.
Zaterdag 15 april is de Publieksdag. Dan is iedereen welkom die zich interesseert voor onderzoek en onderwijs rond de Nederlandse taal en cultuur, en voor voordrachten en optredens waarin Nederlands een rol speelt.
Vrijdag 14 april, vergaderdag & kennisdelingsdag, locatie Drift 21, Sweelinckzaal (bij meer dan 70 aanmeldingen wijken we uit naar Janskerkhof 2-3)
11.00-12.30 vergadering
11.00-12:30: samenspraak van neerlandici aan alle opleidingen Nederlandse taal en cultuur in Nederland over richtingen voor de landelijke Neerlandistiek. Dagvoorzitter: Dieuwke van der Poel
11.00-11.05 opening, met introductie van podcast over diversiteit in de Neerlandistiek door Rashid Mohammad Hosseini en Pieternel Pompe.
11.05-11.15: Internationalisering van de neerlandistiek, presentatie van de studenten Neerlandistiek aan de opleiding in Oldenburg onder leiding van Daniela Planteur.
11.15-11.45: discussie over vernieuwing schoolvak met inleiding van Erwin Mantingh: Waarheen leidt de weg…? De vernieuwing van het schoolvak Nederlands via nieuwe eindtermen.
11.45-12.30: discussie over lees- en schrijfonderwijs en -onderzoek in het voortgezet en academisch onderwijs met inleiding van Lucas van der Deijl en Renske Bouwer.
12.30-13.00 toelichting bij het Talenplan door Thony Visser (decaan, en voorzitter DLG).
13.00-13.30: lunch op eigen gelegenheid
13.30-16.30: workshops en presentaties
ronde 1, 13.30-14.30
Linda Ackermans: Young Adult literatuur in de klas
Gepco de Jong: Vakdidactische aanpak van het bespreken van reacties van leerlingen op literaire teksten
Pieta van Beek: Nederlands, wat moet je ermee? Dit!
Gaston Franssen, Kila van der Starre: Waarheen met het poëzieonderwijs op de universiteit?
Gijs Leenders: De integratie van lees- en schrijfvaardigheid in het schoolvak Nederlands
Henk Pander Maat: Computationele tekstanalyse en begrijpelijkheid van teksten
Marten van der Meulen: Hackathon Wikipedia Neerlandistiek
Awater & studieverenigingen
pauze, 14.30-14:45
ronde 2, 14:45-15:45
Feike Dietz, Lucas van der Deijl: Staaltjes maken in LitLab.nl, begrijpend lezen en literatuuronderwijs combineren
Hans Beelen: Taalverandering in ijzig isolement. De groepstaal van de Nederlandse Spitsbergen-Expeditie 1968-1969
Daan van den Broek, Els Stronks: Schrijfonderwijs en persoonsvorming
Henrik Laban: Van personages naar personen. Literatuur lezen en persoonsvorming
Sterre Leufkens: De dochter, de 3-jarige en de verkering – Waarom gebruiken Twitteraars lidwoorden bij familiewoorden?
Tycho Maas: Kaapse koloniale letterkunde
Frank Landsbergen: De Algemene Nederlandse Spraakkunst in de 21e eeuw en Lut Colman: Woordcombinaties. Een schrijfhulp in wording gebruiken als lesmateriaal.
Vooys: 40 jaar Vooys
ronde 3, 15:45-16.30 strategie voor de toekomst
Jeroen Dera, Kila van der Starre: Brainstorm over het afstemmen van nascholingsaanbod Nederlands
Feike Dietz, Lucas van der Deijl: Brainstorm over lees- en schrijfonderwijs in Nederland
Renske Bouwer, Romy Verschoor, Lisa Wijker en Lucas Bron: Creatief schrijven in het curriculum: wat levert dit op? Ervaringen van een schrijfklas
Zaterdag 15 april: Publieksdag, locatie St. Gregoriuscollege Van Asch van Wijckskade 20 (https://gregorius.nl/)
11.00-14.30 lezingen
11.00-11.45 Emy Koopman: Over de rol en de kennis van de literatuurwetenschapper en die van de schrijver
11.45-12.30 Marianne Kriek en Regine Bots: De docent Nederlands anno 2023 (inleiding ook bij een tentoonstelling die te zien zal zijn in het Gregorius)
12:30-12.45: uitreiking Wassenbergh Penning. Dankwoord van de gelauwerde.
12.45-12.50: introductie van podcast over diversiteit in de Neerlandistiek door Rashid Mohammad Hosseini en Pieternel Pompe.
12.50-13.45 lunch op eigen gelegenheid
13.45-14.30 Geert Buelens, In de olie: over de alomtegenwoordigheid van Shell in Nederland.
14.30-15:30 workshops en optredens (tijdsduur tussen 30 minuten en 2 uur)
Henrik Laban: Van personages naar personen. Literatuur lezen en persoonsvorming
Job Degenaar: Poëzie-optreden COMT VAN DICHTEN CLEINE BATE? / In vogelvlucht langs Nederlandse poëzie door de eeuwen heen /30 minuten
Feike Dietz, Lucas van der Deijl, Els Stronks: Staaltjes maken in LitLab.nl, begrijpend lezen en literatuuronderwijs combineren
Everdien Rietstap: Selectie en redactie Nederlandstalige boeken bij literaire uitgeverijen
Laurens Ham en Renée Vulto: Nederlandse liedcultuur (duur: 2 uur) Als de noot hoog is: schrijf je eigen strijdlied
studenten van Awater verzorgen stadswandeling langs straatpoëzie in de omgeving van het Gregorius (duur: anderhalf uur)
pauze
16:00-17.00 workshops en optredens (tijdsduur tussen 30 minuten en 1 uur)
Daan van den Broek, Els Stronks: Schrijfonderwijs en persoonsvorming voor elke jonge schrijver
Job Degenaar: Poëzie-optreden COMT VAN DICHTEN CLEINE BATE? / In vogelvlucht langs Nederlandse poëzie door de eeuwen heen /30 minuten
Nederlandse letterkunde-redactie; Gaston Franssen, Nina Geerdink en Marieke Winkler: Actuele trends in literatuuronderzoek
Mia You: Nederlandse meertalige poëzie
Vooys: 40 jaar Vooys